Foto tips - hästhoppning

Jag har alltid varit den tjejen som varit ute varje helg och fota tävling.
Häst hoppning är det jag mest fixat och hållt på med i tävlingsvis. Jag har alltid älskat det och det är riktigt kul. Fart och spänning. Jag fotar med min Nikon D3100 och Tamron 70-200 F/ 2,8 VR. Ett grymt objektiv. Började med mitt Tamron 70-300 viktigt bra det med att börja med.
Inställningar:
Eftersom det handlar att frysa en stund på knappt 1 sekunder så är det viktigt att ha en snapp slutar tid men inte för snabb. Vi säger en mulen dag perfekt för en fotograf att fota på. Jag ställer in min bländare på det minsta jag kan. Slutartiden är olika brukar ha på 1/1000 sekund då är det enklast.Om du har den för snabb hinner inte kameran fatta ljuset och bilden blir hel kass. Det är alltid olika mellan stor häst och ponny har jag verkligen märkt. Det handlar om att tänka till och ställa in efter kategori. Så om det är ponny och storhäst samma dag som det var på bilden ovanför. Så tänk efter när du byter kategori. Min iso brukar jag ta på 400 iallafall. Ridhus brukar jag ta 1600 gämt inte mer då blir det för brusit. Vid 1600 blir det väldigt brusit men går och redigera bort väldigt enkelt i photoshop sedan. Ridhus är ingen favorit därför är jag ofta aldrig där. Det som är mest tråkigt i ridhus är det tråkiga ljuset.. Ison kan du ändra hur bilder blir eftersom du tycker efter tiden på tävlingen. Jag skulle sasta på att testa hur vädert är och hur tävlingsplatsen är. Låter detta väldigt svårt och att du inte fattade någonting? Tro mig så kände jag när jag läste dem typen av inläggen förut då var jag inte så kunning. Mitt tps är då att fota med kamerans egna inställningar och ställ in dina egna eftersom. Träna också. Har du en kompis med häst? Fråga om du får testa på dem. Väldigt lärorikt. Läs om om bländare,ISO,slutartid HÄR.  
I vilket läge ska hästen vara på bilden?
Detta är väldigt olika mina favoriter är verkligen när hästen är i upphoppet då tycker jag personligen bilden blir alldra bäst. Det finns 4 olika kategorier att fota på vilket är olika och en smaksak. 
1- Upphopp. 
2- Upp över hindert.
3 - Ner över hindert. 
4 - Nere.
En klassik upphoppsbild.
Vinklar:
Vinklar är roliga man kan göra massa olika saker verkligen och det är verkligen så roligt ellerhur? Jag tycker bilden i hela sig ska vara rak då snea bilder inte säljs såå mycket och inte så omtyckt ibland ryttarna. Jag var dem som alltid gjorde så förut men nu fotar jag alltid rakt och det blir 100% gånger bättre. Vet inte ens varför jag gjorde så haha.. Andra vinklar kan vara på hur hästen kommer. Jag älskar att fota snet fram ifrån och det är det dem flesta gillar och ha i bilder. 
En gammal bild snett fram ifrån.
Fokus:
Jag använder mig alltid av auto fokus all the time. Vet inte hur folk någonsin kan lyckas och få med manuell? Jag brukar fokusera på hästen när den närmar sig hindert. Det är det ändå jag gör.
 
Ja detta är det ända jag gör faktiskt hoppas ni gillar detta inlägg, fler tips kommer! Vill ni veta något speicellt?
 
 
Hästar/Ridsport, Tips & Trix | |
#1 - - Petra:

sv kul att du tycker det tack <3

#2 - - hanna:

jätte fina bilder!! :D

#3 - - hjjonsson.blogg.se:

Haha killens min på första bild....! (a)

Upp